Proiectul „Vizite de studiu în Europa pentru factorii de decizie din unitățile de învățământ gimnazial din sectorul 1 – EXPERIENȚE EUROPENE PENTRU DEZVOLTAREA PORTOFOLIULUI PROFESIONAL” este implementat de CCD București și finanțat de AIUSUP Sector 1 București, prin care cadrele didactice și didactic auxiliare din școlile din București au solicitat organizarea unor activități în care metodele inovative utilizate de școlile din Europa să fie mai ușor de accesat.
Scopul proiectului „Vizite de studiu în Europa pentru factorii de decizie din unitățile de învățământ gimnazial din sectorul 1 – EXPERIENȚE EUROPENE PENTRU DEZVOLTAREA PORTOFOLIULUI PROFESIONAL” vizează dezvoltarea competențelor metodologice și transversale ale cadrelor didactice cu funcții de decizie, prin stabilirea de parteneriate educaționale, în concordanță cu nevoia de formare a cadrelor didactice, pentru un act educațional de calitate.
Doamna director, prof. Popescu Andreea-Mihaela, și responsabilul CEAC, prof. Beldiman Diana-Maria, au participat la vizita de studiu de la Helsinki, Finlanda organizată în perioada 11 – 16 noiembrie 2018.
Cu acest prilej, doamnele profesoare au urmărit dezvoltarea deprinderilor de comunicare și schimbule idei și bune practici între Școala Gimnazială Petre Ispirescu București și instituții de învățământ din Helsinki, Finlanda în domeniul managementului educațional și al comunicării între partenerii educaționali.
Delegația din România a vizitat următoarele instituții cu atribuții în domeniul educației: Agenția Națională pentru Educație, Ministerul Educației și Culturii din Finlanda, Grădinița PK Yliskyala, Școala Gimnazială Pukinmaenkaari, Primăria din Vantaa. Cu prilejul acestor vizite, doamnele profesoare au aflat principiile după care se guvernează sistemul de educație finlandez: bunăstarea elevilor, asigurarea egalității de șanse, dezvoltarea competențelor culturale și interculturale, dezvoltarea competențelor digitale, implicarea socială și dezvoltarea gândirii critice. În ceea ce privește finanțarea învățământului, aceasta este asigurată exclusiv de autoritățile locale.
Doamnele profesoare au avut ocazia de a discuta cu partenerii finlandezi cu privire la metodele de integrare a elevilor cu cerințe educative speciale și asigurarea egalității de șanse într-un proces educativ de tip incluziv, realizarea unui schimb de metode inovative în procesul de predare-evaluare pentru îmbunătățirea calității actului educațional, valorificarea activităților educative non-formale și includerea strategiilor de specifice activităților non-formale în procesul didactic.
În ultima zi a vizitei, delegația română a fost primită la sediul reprezentanței României la Helsinki de către Excelența Sa, dl. Răzvan Rotundu Ambasador al României în Republica Finlanda și dl. Paul Ciocoiu. Aici profesorii români au avut ocazia de a discuta despre sistemul educațional finlandez și de a trage concluziile asupra vizitei de studiu. Activitatea s-a bucurat de prezența doamnelor profesoare Bianca Biro și Mădălina Frunză, cadre didactice de origine română care, în prezent, lucrează în școli din Finlanda.
Dintre lecțiile învățate cu ocazia acestei vizite de studiu, considerăm că cele mai importante sunt legate de atenția pe care școala finlandeză o acordă învățării utilizării eficiente a tehnologiei, limbilor străine și combaterea sedentarismului în rândul elevilor. Astfel, toți elevii sunt pregătiți pentru a se integra în societatea digitalizată în care trăiesc și de a face față cerințelor acesteia. Elevii învață finlandeza și suedeza ca limbi materne, precum și o serie de limbi moderne (engleza, franceza, germana). Mai mult, rezultatele pe care elevii le obțin în clasele VII-IX la limba engleză sunt luate în considerare la admiterea la liceu. Am constatat că atât cadrele didactice, cât și elevii (chiar și cei din învățământul primar) vorbeau limba engleză foarte bine.
Preocuparea pentru un stil de viață sănătos este o parte importantă în sistemul educațional finlandez, copiii fiind obișnuiți de la vârsta preșcolară să petreacă în fiecare zi câteva ore în aer liber (indiferent de vreme!). Aceștia sunt încurajați să practice diferite activități fizice; școlile beneficiază de infrastructura necesară practicării acestora, iar în pauze, elevii pot utiliza baza materială (mese de tenis, de biliard, terenul de sport etc.) pentru a se relaxa activ. Programul Finnish Schools on the Move implementat la nivelul a 90% din comunitățile locale și 88% din școlile gimnaziale este un astfel de exemplu. Adițional orelor de educație fizică, profesorii sunt încurajați să folosească metode care să stimuleze mișcarea elevilor pe parcursul activităților didactice pentru a evita statul excesiv în bancă, iar pauzele sunt întotdeauna un bun prilej de a face mișcare. Toți partenerii educaționali sunt încurajați să participe la acest program, astfel încât combaterea sedentarismului să fie o activitate continuă.
Temele pentru acasă au un grad înalt de aplicabilitate practică astfel încât elevii pot face transferul cunoștințelor în viața cotidiană, identificând astfel utilitatea conținuturilor și competențelor dobândite la școală.
Activități de diseminare a vizitei de studiu:
Prezentare la Ziua Porților Deschise la Casa Corpului Didactic București în 20 noiembrie 2018
Prezentare în cadrul Consiliului profesoral al Școlii Petre Ispirescu București – 27 noiembrie 2018